• Sort Facebook ikon
  • Sort LinkedIn ikon
  • Sort YouTube Icon

Salg

Opdateret: 26. sept. 2019



Hvis jeg påstår du, som tandlæge, beskæftiger dig med salg hver eneste dag. Vil du med ca. 80% sandsynlighed benægte dette.

Som sundhedsfaglig person virker det nærmest krænkende på vores faglighed når nogen påstår vi beskæftiger os med salg. Dette er ikke kun et dansk fænomen. Det er det samme overalt i den vestlige verden jeg har været på kursus.

Men hvorfor forholder det sig sådan?

I følge den danske ordbog betyder “salg”: “udbud og overdragelse af en vare eller tjenesteydelse til nogen mod betaling eller mod en anden ydelse”

Intet sted i definitionen står der noget om at pådutte andre noget de ikke har brug for. Der er ingen billeder eller henvisninger til telefonsælgere eller brugtvognsforhandlere! Alligevel er det associationer til underlødige personer, der forsøger at prakke os unødvendige produkter på, der dukker op i vores bevidsthed når vi taler om salg.

Har du nogensinde haft en god oplevelse i en butik?

De fleste mennesker vil kunne gengive historier af positiv karakter fra adskillige butikker. Fra den positive oplevelse ved at finde en fantastisk vare til en attraktiv pris i supermarkedet. Til oplevelsen ved at lade sig forkæle med en gourmet oplevelse i en Michelin restaurant (hvis du sætter pris på denne oplevelse).

Salg KAN altså være forbundet med GODE oplevelser og være noget positivt.

Hvad er forskellen på et dårligt salg og et godt salg?

Lad mig zoome lidt ud.

Menneskets hjerne har 2 halvdele:

  • Den venstre, der beskæftiger sig med rationel, logisk, matematisk tænkning.

  • Den højre, der beskæftiger sig med følelser, æstetik, ønsker og drømme.

Det er bevist, at mennesker IKKE KAN TAGE EN BESLUTNING UDELUKKENDE MED DEN VENSTRE HJERNEHALVDEL!

Vi bilder os ofte ind, at vores købsbeslutninger er baseret på rationelle valg og fravalg. Men sandheden er, at den venstre hjernehalvdel ikke kan tage beslutninger! Når vi tager en beslutning med den højre hjernehalvdel, er beslutningen momentan og (næsten) irreversibel. Når beslutningen er taget, aktiverer vi den venstre hjernehalvdel for at få alle de rationelle argumenter for hvorfor vores emotionelle valg er det helt rigtige for os.

Ovenstående forklarer måske også hvorfor vi har det så svært med at sælge noget i privat tandlæge praksis. Dels har tandlæger været gennem et skoleforløb, der har favoriseret personer med stærke logiske og rationelle egenskaber. Dels er vi uddannet til at finde fejl og finde rationelle løsninger på konkrete problemer.

Udfordringen kommer når vi skal præsentere vores fund og løsninger for vores patienter. For patienterne ØNSKER ikke at høre om deres fejl og mangler og de har ikke LYST til at bruge penge på noget (læs købe) noget de har brug for.

Vores største udfordring er derfor, at give vores patienter LYST til at købe den behandling de har brug for. Hvis vi ikke mestrer denne opgave med den nuværende tandpleje struktur i Danmark, mister vores patienter muligheden for at opnå optimal tandsundhed.

Du og jeg ved det er et kæmpe problem for folkesundheden. Men det ved den almindelige dansker ikke og de har heller ikke LYST til at vide det.

Hvis du vil vide mere om hvordan du kan forbedre din kommunikation med dine patienter, så de får lyst til at få den optimale behandling. Er du velkommen til at ringe eller skrive til mig.

Venligst

Tandlæge

Jesper Hatt

mail@smiledesign.dk

#salg #kommunikation