Co-branding

Det virker ofte meget stærkere, hvis du får andre til at omtale dit produkt, end hvis det er dig selv, der forsøger at overbevise modtageren om dine fortræffeligheder. Det er en anden måde, at profilere sin virksomhed på, end almindelig markedsføring.


Kan man samarbejde med andre virksomheder og få dem til at markedsføre sin egen klinik, helt uden at betale for det?

JA det kan du faktisk med stor succes.


Det er dog vigtigt, at de virksomheder du ønsker at samarbejde med, har en profil, der minder om din egen virksomhed. Min erfaring med co-branding strækker sig 10 år tilbage i tiden. Jeg havde en ide om, at virksomheder på kryds og tværs af brancher og interesser burde kunne gå sammen og give deres kunder en langt bedre oplevelse. Så jeg meldte mig ind i Skagen turistbureau og blev hurtigt inviteret med ind i div. udviklings fora samt et ambassadørkorps.

Gennem årene har jeg bla. samarbejdet med en lokal is producent, 3 hoteller, et rederi, en frisør, en tøjbutik og en vinhandler.

Det er vigtigt at begge firmaer kan tilføre hinanden værdi. Enten ved at henvise kunder. Eller benytte hinadens markedsførings materiale. Du vil se eksempler på begge dele nedenfor.

Min erfaring startede med, at jeg lavede en aftale med en is producent, der serverede friskproduceret italiensk galato, tæt på min klinik. Hver gang vi lavede en operation anbefalede vi patienten at spise koldt og flydende. I den forbindelse syntes jeg det var sjovt, at udlevere et gavekort på 2 kugler is fra den lokale producent. Jeg lavede nogle gavekort og aftalte med isbutikken, at de skulle levere gavekortene retur én gang om måneden sammen med en faktura på isen. Producenten havde dengang en kvalitets profil, der matchede klinikkens. Det gik super fint. Ideen var så skæv og alligevel spot on, at det gav en del omtale. Isbutikken havde altid så mange kunder, at der var kø ud på gaden. Alle i butikken vidste hvem vi var, idet de jo skulle tage imod vores gavekort og sende regningen videre til os. Gæt hvem isbutikken henviste til når de mødte en person med behov for en tandlæge?


Når vi afsluttede større behandlinger gav vi som regel patienterne en gave med, som en form for service bevist (jeg skriver mere om service beviser senere på min blog). Det blev til et samarbejde med 1010 vin, der leverede vin til os, som fast leverandør. Hvis du har været med på en rundvisning i klinikken og fået et glas champagne ved du nu hvor vinen kom fra. Henrik, der ejer vin butikken har et kundekartotek med en profil, der matchede klinikkens.


Det samarbejde vi fik mest omtale for, var nok med Ruths hotel. Hvis en patient kom et stykke fra Skagen og ønskede en større behandling udført hos os, tilbød vi en overnatning på Ruths hotel. Hotellet fik flere gæster og en ekstra "oplevelse" at byde deres kunder hvis behovet skulle opstå. Samtidig havde hotellet mit private telefon nummer i tilfælde af, at en gæst skulle få tandproblemer udenfor åbningstid. Hotellet syntes det var ret blæret, at have en hustandlæge med en lækker klinik, der matchede deres brand. Klinikken fik lov til at bruge Ruths hotel i deres markedsføring og fik på den måde lov til at koble sig på et meget kendt brand.








Gennem tiden fik klinikken kontakt til flere nye patienter med den rette kundeprofil gennem co-branding. Vi var med til at servicere krydstogt skibe, tage imod alle offshore akut patienter, lave arrangementer om blegning i weekender og om aftenen, sammen med udvalgte modebutikker, osv.

Prøv selv om du kan være kreativ i din tilgang til co-branding. Start evt. med at tage en bunke visitkort under armen og besøg alle butikker omkring dig. Introducer dig selv og bed om at få en stak visitkort fra butikken. Fortæl hvordan du vil bruge visitkortene i venteværelset til at henvise til de butikker du synes har en profil du synes er lækker. De fleste butiksejere vil automatisk bede om at få nogle af dine visitkort i bytte, som de kan have liggende til deres kunder (rule of reciprocity - det kommer du til at kunne læse mere om i et senere opslag under salg). Hvis ikke de spørger selv, skal du ikke prøve at "sælge" dine visitkort til dem. Tag imod butikkens visitkort og brug dem i venteværelset eller udlever dem til udvalgte patienter, hvor det passer til situationen.


Hvis du vil læse mere om branding og markedsføring, salg og service. Vil jeg anbefale dig, at melde dig til bloggen. Det gør du i øverste højre hjørne under "login". Jeg sender ingen reklame eller spam.


Venlig hilsen

Tandlæge

Jesper Hatt

  • Sort Facebook ikon
  • Sort LinkedIn ikon
  • Sort YouTube Icon