• Sort Facebook ikon
  • Sort LinkedIn ikon
  • Sort YouTube Icon

Hvem har ledelsen?

Opdateret: 4. nov. 2019

Bestemmer du hvad der skal ske i klinikken, nu og i fremtiden? Eller ved du hvem der gør? Der er altid en leder i en organisation. Nogle gange er der en formel leder. Andre gange er der både en formel og en uformel leder. En uformel leder er altid en stor udfordring. Særligt i en tandklinik, da ejeren ofte er en tandlæge, der sidder i et lukket rum og laver tænder.


Hvem har ledelsen i din klinik? Hvis ikke du tager lederskabet vil en anden gøre det for dig. Spørgsmålet er blot: Er det den rigtige, der tager styringen af din klinik?


I over 20 år har ledelse i Danmark ikke været givet via en titel. Ledelse har- og er noget du skal gøre dig fortjent til.


Det er interessant, at betragte forskellene i tilgangen til ledelse i forskellige fag.

Ledelse af grupper og den interaktion, der pågår mellem mennekser, har altid fascineret mig. Som ung spejder havde jeg gennemgået næsten alle de lederkurser jeg kunne komme i nærheden af. Fra min tid, som frivillig, vidste jeg, at jeg havde gode forudsætninger for ledelse i frivillige organisationer.

Da jeg flere år senere fik mulighed for at deltage i en del af forsvarsakademiets lederkurser, følte jeg mig meget priviligeret. Forsvarets lederkurser havde jeg altid hørt godt om, så mine forventninger var høje (og blev indfriet). Ansatte fra alle dele af forsvaret blev sendt til disse 5 dags kurser på forsvarsakademiet, for at forbedre deres generelle ledelseskompetencer. I løbet af de kurser jeg var på, blev deltagerne oftest sammensat i hold á 10-12 personer med vidt forskellig baggrund. Efter en uge med maksimalt pres i de vågne timer, fik jeg bla. øjnene op for hvordan vi, som tandlæger er meget fokuserede på fejl og slutprodukter. Nogle arkitekter jeg mødte undervejs i mine kurser, var alle ekstremt gode til at forblive i "proces". Dvs. de var gode til at blive i den fase, hvor alle muligheder belyses før der træffes en beslutning. Det var en arbejdsmetode jeg nærmest havde glemt efter 5 års studier og 3 år i praksis. Jeg vil påstå de færreste tandlægekolleger beskæftiger sig ret meget med at være i "proces". Hvilket jeg synes er ærgerligt, for når du er i "proces" arbejder du med din vision og ledelse på et helt andet plan. Du arbejder mere din forretning end I din forretning.


Hvis du læser ledelses- og iværksætter litteratur, vil du formodentligt støde på bemærkninger som: "At arbejde i sin virksomhed og sin virksomhed".

Når du arbejder i din virksomhed, som tandlæge, laver du tænder. Når du arbejder din virksomhed, arbejder du med ledelse og management.


For nogle år siden så jeg en amerikansk undersøgelse (de måler på alt derovre - modsat i Europa). I undersøgelsen havde man set på hvor meget den gennemsnitlige tandklinik producerede om året og kom frem til et resultat, der mindede meget om den gennemsnitlige danske klinik.

I undersøgelsen var der dog nogle klinikker, der gjorde sig bemærket. Ca. 20% af klinikkerne, havde en omsætning, der var 2-3 gange højere den gennemsnitlige klinik.

Da man så nærmere på disse klinikker, opdagede man, at klinikejeren brugte ca. 4 timer om ugen på management. Dvs. på at sikre sig alle systemer fungerede, at alle havde de materialer der skulle bruges og at aftalebogen blev styret efter specifikke mål.

I undersøgelsen var der ca. 3% af klinikkerne, der havde en omsætning og et overskud, der var 5-10 gange så højt, som de øvrige klinikker. I disse klinikker brugte klinikejeren ca. 4 timer om ugen på management og 2 timer om ugen på ledelse. Dvs. ud over at organisere systemer og sikre sig alt fungerede optimalt, brugte de 2 timer om ugen på at arbejde med hvor klinikken skulle hen i fremtiden. De arbejdede med deres visioner for klinikken. Ikke nok med at de arbejdede med at udvikle deres visioner, de sørgede også for kontinuerligt, at arbejde med deres teams på at bevæge klinikken tættere på visionen.

Hvis du ønsker at booste din klinik og komme nærmere din drøm. Så er der ingen vej udenom management og ledelse i din klinik. Det er meget nemmere, at skrive om dette end at gøre noget ved det. For hvor skal du starte?

I de sidste mange uger, har jeg skrevet om visions skrivning og mødestruktur. Dette er 2 af dine fundamentale grundsten i udvikling af management og ledelse i din klinik. Hvis du starter der har du et godt udgangspunkt. Når din vision er på plads og dine møder afholdes regelmæssigt, som en naturlig del af driften (Husk det er dit ansvar som leder, at sørge for at holde dine medarbejdere motiverede for at implementere forandringer), så kan du begynde at se på yderligere tiltag til forbedring af klinikken.

Når du arbejder med implementering af nye strukturer eller viden i klinikken, er det en god ide, at du, som leder, sætter dig ned og reflekterer over følgende: "Hvad kan du gøre i dag, der bringer dig tættere på målet i morgen? Hvilke forandringer kræver mindst energi for at give den største gevinst?" Start dér og arbejd dig langsomt frem. Forandringer kræver lang tid. Oftes meget længere tid end du, som leder, forestiller dig. Husk på, at forskellen på dig og dine medarbejdere er, at du har været igennem alle tankerne omkring fordele, ulemper, mulige veje mod målet, osv. i fht. den forandring du påtænker at gennemføre. Det har dine medarbejdere ikke. De har brug for tid til også at komme forstå og gennemføre de forandringer klinikken har brug for.

God ledelse medfører uddelegering. Uddelegering kræver stort mod af dig og stor tillid til dine medarbejdere. Uddelegering kan indbefatte udarbejdelse af forandringsprocesser. De første gange du står i den situation kan være grænseoverskridende. Særligt fordi vi, som tandlæger, normalt har ekstremt meget kontrol over vores omgivelser. Behovet for kontrol kan være dræbende for uddelegering. Derfor er det en god idé at få hjælp til at udvikle dit aktive lederskab. Det vi kalder "anvendt ledelse".


Anvendt ledelse adskiller sig fra andre former for ledelsesudvikling, ved at træne dig hands-on i DIN optimale måde at agere som leder. Træningen handler om, at ændre din adfærd først og derefter din teoretiske viden. Dette står i kontrast til måden vi blev uddannet i at fungere som tandlæger, men er langt mere effektiv til at få DIG til at fungere bedre som leder. Vi bruger Johnny Juhl, som vores ledelsescoach. Gennem mere end 20 år, har han udviklet ledere i alle dele af samfundet.


Hvis du vil have en uforpligtende snak om hvordan han muligvis kan hjælpe dig, kan du skrive til mig på: mail@smiledesign.dk.... Jeg bider ikke.

Venlig hilsen

Tandlæge

Jesper Hatt


Tlf: +4561272228

Mail@smiledesign.dk


www.hattconsulting.com



Hvis du vil vide mere om personligt salg, drift og branding af tandklinik, vil jeg anbefale dig, at tilmelde dig bloggen. Det gør du ved at kliniske på "login" i øverste højre hjørne og følge anvisningerne. Jeg sender ingen reklame eller spam. Derimod får du en email hver gang der kommer nyt indhold på bloggen.