Nye vaner

Kender du fornemmelsen af at komme tilbage fra et kursus fuld af energi og begejstring. Euforisk over alt det nye du har lært, glæder du dig bare til at komme i gang med at indføre de små forandringer der skal til..... 3 måneder senere opdager du de mange fine instrumenter du købte i forbindelse med den ønskede forandring og tænker over hvorfor det nu var du ikke kom i gang med den dér smarte nye teknik.



Dette blogopslag handler om hvordan du kan bryde den onde cyklus, der holder dig og din klinik fanget i et hamsterhjul. Din klinik kan reelt kun bevæge sig i 2 forskellige retninger: 1. afvikling eller 2. udvikling. Det er vigtigt at vide hvilken retning klinikken bevæger sig i. Begge dele kan forekomme ganske langsomt, så det næsten foregår ubemærket. I en tid hvor tandlægekæder beskyldes for fokusere på profit, er jeg næsten ked af at påpege, at enhver privat praksis er nød til at tænke på profit for at overleve. Derfor er det vigtigt, at du med jævne mellemrum bruger tid på at reflektere over din kliniks retning.


Når du planlægger forandringer i dit liv- eller i klinikken det kommende år, træffer du beslutninger som leder. I bogen "7 gode vaner" beskriver Stephen R. Covey forskellen på ledelse og management ganske godt:

Lederen:

Forestil dig en gruppe mennesker, der skal forcere en jungle. Med jævne mellemrum klatrer lederen af gruppen op i et højt træ og skuer ud over junglen. På den måde vil lederen kunne overskue hvilken retning gruppen skal bevæge sig i for at komme frem til målet. Lederen kommunikerer sin observerede retning til resten af gruppen på jorden og hjælper således gruppen med at holde den rette kurs. Uden lederens retningsangivelse risikerer gruppen, at vandre rundt i blinde uden reelt at bevæge sig tættere på deres mål. Hvis gruppen når frem til målet uden en leder, er det mere held end forstand.

Manageren:

På jorden, i den tykke underskov, sørger manageren for, at der er en gruppe stærke veludhvilede personer forrest i gruppen. Manageren sørger for, at de har skarpe manchetter, som de kan bruge til at hugge sig effektivt gennem den tætte bevoksning for at komme fremad. Manageren sørger for, at manchetterne løbende skiftes ud, slibes og smøres, så de kan komme tilbage til fronten og fungere mest muligt effektivt. Manageren organiserer gruppens hviletider, forplejningen, arbejdstiderne, behandlingen af skader, osv. alt sammen for at skabe så effektiv en fremdrift som overhovedet muligt.


Tænk over om du fungerer som leder i din klinik eller som manager. Reflekter over om din nuværende måde, at guide dit team er hensigtsmæssig i fht. den retning du ønsker klinikken skal bevæge sig i? Hvad har du tænkt dig at gøre næste gang du møder frem i klinikken, som bringer dig tættere på dit mål?


Modstand mod forandring

Så langt så godt. Hvis du leder en klinik, eller har tænkt dig at overtage eller starte en klinik, har du helt sikkert allerede gjort dig disse overvejelser. Næste udfordring er lidt mere tricky. Statisktisk vil 80% af en hvilken som helst population være modstander af forandring. Dvs. du kan forvente, at 80% af dine medarbejdere vil være modstandere af de ønsker du har til forandringer i din klinik. Bevidst eller ubevidst vil denne modstand rettes mod de initiativer du iværksætter for at skabe en forandring. Hvis du er opmærksom på dette kan du allerede nu begynde, at overveje hvad du skal gøre for at imødekomme denne modstand og fortsat holde klinikkens kurs på rette spor. Her vil jeg anbefale IKKE at overveje en "kæft trit og retning" tilgang. Det er meget sjældent nogen effektiv måde, at gennemføre forandringer. Derimod vil en inddragelse af teamet være særdeles effektivt. Lad dit team være med til at finde veje til at nå de mål du opstiller. Hvordan du kan gøre dette, kan du læse mere om under punktet "drift".

Vanens mangt.

3 måneder efter du har taget en beslutning om forandring slår vanerne til og overtager kommandoen igen. Hvis du ikke har systemer på plads til at holde dig på sporet af de mål du sætter dig selv, er det altså yderst sandsynligt, at du ikke når målene. Derfor er det så vigtigt, at du sørger for, at dit team tager ejerskab af forandringsprocesserne i klinikken. Er det nok? Næppe! Men det er første skridt på vej mod DINE mål. Hvis du vil vide mere om vaner og adfærd, kan jeg varmt anbefale Morten Münsters bog: "Jytte fra marketing er desværre gået for i dag"


Klinikejerens ensomme liv

Som klinikejer står du alene med dine udfordringer. Der er ingen til at hjælpe dig eller holde dig ansvarlig for de mål du sætter dig. Derfor er det ualmindeligt vanskeligt, at holde motivationen oppe og kæmpe for de nødvendige forandringer. Det er også derfor du støder på instrumenter, som samler støv i skufferne. Vanens magt har det med at tage over for os alle. Tænk blot på de mange fitness abonnementer, der købes og aldrig anvendes. Hvis du vil have succes med din træning er du nød til at have en stærk aftale med en træningsmakker eller hyre en personlig træner. Ellers er det ekstremt sandsynligt, at du efter 3 måneder ikke kommer ret meget i fitness centeret.

På samme måde har vi som klinikejere brug for støtte til at holde os på sporet af vores egne mål. Ved at dele dine mål og visioner med én eller flere betroede kollegaer, eller en personlig træner, der med jævne mellemrum holder dig ansvarlig for dine egne valg, øger du sandsynligheden for succes ganske betragtligt.

Du kan læse meget mere om succesfuld gruppefacilitering her.

Hvis du synes dette opslag minder lidt om en vision eller en drøm, er det delvist korrekt. Du kan evt. læse mere om visionsskrivning her.


Jeg har skrevet dette opslag omkring nytåret 2020. Det er oplagt, at reflektere over året der ligger bag dig og planlægge hvad der skal ske i det kommende år. Hvis du læser dette på et andet tidspunkt end omkring nytår, gør det ikke noget. Se blot på dit "nye år" som de kommende 12 måneder.


Hvis du ønsker hjælp til at gennemføre forandringer i din klinik, er du altid velkommen til at kontakte mig - jeg bider ikke.


Næste blogpost

Næste blogpost hander om hvordan du kan øge gennemslagskraften i din kommunikation med dine patienter.

Hvis du vil være sikker på, at læse mere om hvordan du øger patienternes accept af dine behandlingsforslag, skal du melde dig til bloggen her. Det gør du ved at klikke på "login" i øverste højre hjørne. Som medlem af bloggen, får du en email med links til de nyeste opslag ca. en gang om ugen. Bare rolig - jeg sender ingen reklame.


Tak fordi du læste med.

Mange venlige hilsner

Tandlæge

Jesper Hatt


Tlf: (+45) 61272228


mail@smiledesign.dk


  • Sort Facebook ikon
  • Sort LinkedIn ikon
  • Sort YouTube Icon