• Sort Facebook ikon
  • Sort LinkedIn ikon
  • Sort YouTube Icon

Teamtræningsmødet

Opdateret: 26. sept. 2019

Jeg har tidligere skrevet om intern træning. I dette blogopsalg vil jeg gå mere i detaljerne med hvordan du gennemfører effektiv team træning, der løfter din klinik til et nyt niveau. Dette er den fjerde og sidste type møde jeg beskriver.


Teamtræning er en disciplin, der ofte overses i tandklinikker. Ikke kun i Danmark men i hele verden. De klinikker, der synes at svæve over problemerne i hverdagen. De klinikker, der har personale, som kan drive klinikken helt uden chefens tilstedeværelse. Samt de klinikker, der har en solid driftsøkonomi. Det er oftest klinikker, der har forfulgt en klar vision, med én eller anden form for struktureret intern træning.


For at kunne træne skal man naturligvis vide hvad man stræber efter at opnå. På et sportshold er det relativt indlysende. Holdet skal vinde. I forsvaret handler det om at overleve og overvinde fjenden. Når det kommer til en tandklinik, er det ikke altid så indlysende. Hvis klinikken ikke har en skriftlig vision eller en klinikejer, der formår tydeligt og vedvarende, at artikulere sin vision, bliver målet meget diffust for medarbejderne. I denne sammenhæng er det også på sin plads at notere sig, at et økonomisk mål, i sig selv, sjældent formår, at fungere som vision.

Næste uge skriver jeg om hvordan du kan udarbejde din egen vision. Hvis du vil have en påmindelse om nye blog opslag pr. email, vil jeg anbefale dig at melde dig til bloggen. Det gør du ved at klikke på "login" i øverste højre hjørne. Jeg sender ingen reklame eller spam.


Hvad kan klinikken opnå ved at træne internt?

Jeg har listet en række eksempler op, for at illustrere effekten:

  • En bedre kultur, der er i overenstemmelse med klinikkens vision og værdier.

  • Implementering af ny viden tilegnet på kostbare kurser.

  • Behandlinger af en bedre kvalitet.

  • Flere helhedsorienterede behandlinger.

  • Mere effektive arbejdsgange.

  • Et stærkere brand med mindre behov for betalt markedsføring.

  • Bedre konverteringsrate af potentielle nye patienter.

  • Korrekt implementering af nye lovbestemte krav.

  • Bedre kundeservice.

  • Bedre økonomi.

  • Glade medarbejdere, der tager ansvar i klinikken.


Hvor ofte skal klinikken træne for at opnå gode resultater?

Det giver sig selv, at der ikke skal trænes for sjældent. Så én gang om året er for lidt og en tur til Scandefa tæller ikke! Der kan dog også trænes for hyppigt. Især hvis kliniklederen forsøger, at implementere for mange nye tiltag i klinikken.

Min anbefaling er én af de 2 følgende:

1 gang om måneden i 4 timer, fra kl. 8.00-12.00.

Alternativt, men knap så effektivt: 2 gange om måneden i 1 time. Dette giver dog langt fra lige så gode resultater, som en samlet træningsperiode på 4 timer.

Den største udfordring ved at træne i 4 timer er, at instruktøren skal være meget godt forberedt.


Hvad kan teamet træne?

Der er et hav af muligheder. I de 5 år, hvor vi trænede 4 timer hver måned, havde vi et meget stort fokus på kommunikation og service. Derudover alle opgaver, der kunne uddelegeres. Herunder har jeg listet nogle mulige emner op. Listen er ikke endelig. Hvis du tænker over det, vil opleve, at listen er nærmest uendelig.

  • Klinisk fotografering.

  • Fremstilling af provisorier. Direkte og indirekte. Enkelttand og broer.

  • Protesereparationer.

  • Ansigtsbueregistrering, indstøbning i artikulator.

  • Fremstilling af bidskinner, mockups, waxups.

  • CAD/CAM scan, design, produktion, Stain & glaze

  • Vedligeholdelsesprocedurer for maskinparken.

  • Telefonhåndtering.

  • Serviceprotokoller.

  • Kommunikation.

  • Førstehjælp.

  • Osv.

Hvordan træner man bedst?

Det er bevist utallige gange, at envejskommunikation er en af de dårligste måder, at lære noget nyt. Så drop foredragene og begyndt at arbejde med hands-on undervisning. Hvis du vil opnå den bedste indlæringseffekt, skal du forsøge at arbejde med problemløsning, som en del af undervisningen. At lade sine kursister løse problemer selv og træne løsningerne hands-on, er absolut den mest effektive måde, at implementere ny viden i klinikken.

Det kan anbefales at optage "trænings sessioner" på video. Dels for at give underviseren feedback på sin evne til at formidle sit budskab. Men særligt kommunikations træning er enormt godt, at træne med video, som evaluerings værktøj.

Husk at evaluere videoerne og give feedback på hvad der fungerede godt og hvad der kan ændres.


Lad dine klinikassistenter sidde og arbejde hands-on i et realistisk miljø, f.eks. med fremstillingen af provisorier. De skal have mulighed for at lave alle de fejl du selv har lavet gennem årene. Ellers lærer de aldrig at lave ligeså gode (eller bedre!!!) provisorer end dig.


De bløde fag er bedst at træne hårdt (kommunikation, service, salg, klagehåndtering, osv). Dvs. træningen skal være hårdere end den virkelige verden. Hvis i øver jer i at håndtere meget hårde situationer i jeres teststudie (husk at starte blidt for at få positivt momentum), vil i opleve, at det er meget nemmere at håndtere patienterne i virkeligheden.


Som medlem af bloggen, kan du downloade en skriftlig guide til dine teamtræningsmøder her.


Hvis du har spørgsmål eller ønsker hjælp til gennemførsel af dine teamtræningsmøder, er du velkommen til at kontakte mig.

Desuden vil jeg anbefale dig, at melde dig til bloggen hvis du vil vide mere om salg, drift og branding af tandklinikker. Du melder dig til ved at klikke på "login" i øverste højre hjørne. Jeg sender igen reklame eller spam, men en email hver gang jeg udgiver et nyt opslag på bloggen.


Mange venlige hilsner

Tandlæge

Jesper Hatt


mail@smiledesign.dk


M: (+45)61272228